dinsdag 22 juli 2014

Bestaat gezond perfectionisme?

Veel mensen zeggen: ik ben perfectionistisch, maar op een gezonde manier. Ik ga gewoon net zo lang door tot het perfect is. En dat is mijn kracht.

Maar kan dat eigenlijk wel? Bestaat er zoiets als gezond en ongezond perfectionisme? En zo ja, waar is dat dan afhankelijk van?

Zelf noem ik me graag een herstellend perfectionist. Ik ken het gevoel van streven naar het beste. Net een tandje extra geven. Alles inzetten wat je hebt en misschien nog ietsje meer. Maar is dat perfectionisme? Of is dat gewoon je beste beentje voor zetten?

Perfectionisme, zegt Brené Brown is het schild dat we gebruiken om onszelf te beschermen tegen kritiek van anderen. Het is de gedachte dat zolang we maar perfect werken, perfect leven en er perfect uitzien, dat we dan de kans op kritiek, verwijt of spot kunnen voorkomen.

Het is nooit tevreden zijn met wat je hebt, met wat je doet of met wie je bent. Altijd bezig zijn met wat nog beter zou kunnen in de ogen van jezelf of van de ander. Je kunt het vergelijken met een masker. Het is veilig om je er achter te verschuilen. Je hoeft jezelf niet te laten zien.
Als perfectionisme achter het stuur zit, zegt Brown, zit schaamte er naast en angst achterin. De angst om niet geaccepteerd te worden, er niet bij te horen. De schaamte dat we niet voldoen aan het beeld dat we anderen en onszelf graag voorschotelen.

Durf jij jezelf te laten zien? Met al je imperfecties, zwakheden en menselijke trekjes? Kun je het perfecte plaatje loslaten en naar buiten te komen zoals je bent? Te delen wat je kunt, zonder jezelf te beschermen achter het masker van perfectionisme?


Wil jij ook inzicht in je eigen belemmerende overtuigingen en weten hoe je meer veerkracht ontwikkelt? Kom dan naar Learning Lane en volg de workshop van Marjon Bohre, de kracht van Kwetsbaarheid.


 
Aanmeldbutton Learning Lane
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten